معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران از غیر فعال سازی سرویس دریافت پیامک های تبلیغاتی برای۲۰ تا ۲۵ درصد از مشترکین تلفن همراه خبر داد و گفت: دریافت کردن یا دریافت نکردن این نوع پیامک ها در اختیار مشترکان است.

۲۵ درصد مشترکین تلفن همراه پیامک های تبلیغاتی را دریافت نمی کنند

داوود زارعیان در خصوص راهکار شرکت مخابرات برای کنترل یا ساماندهی موضوع  ارسال فله ای پیامک های تبلیغاتی برای بسیاری از مشترکین تلفن همراه برغم درخواست آن ها از اپراتورها برای غیر فعال سازی سرویس پیامک های تبلیغاتی به قدس آنلاین گفت: اصولاً هیچ اپراتوری حق ندارد سرویسی از مشترکین را مسدود کند؛ چون ممکن است عده ای تمایل به دریافت پیامک های تبلیغی داشته باشند ضمن این که خیلی ها خواهان دریافت پیامک تراکنش های بانکی شان هستند. اما اپراتورها بر اساس قانون موظفند شرایط یا روش هایی ایجاد کنند که خود  مشترکین بتوانند درخواست مسدودسازی یا غیرفعال سازی سرویس پیامک های تبلیغاتی را بدهند که چنین امکانی از حدود ۷ سال پیش از سوی مجموعه  اپراتورها  در کشور فراهم شده است.

وی افزود: در واقع مشترکان می توانند با شماره  تلفن ۹۹۹۰ با  مرکز پشتیبان اپراتورها تماس بگیرند و درخواست خود را برای مسدودسازی سرویس پیامک های تبلیغاتی را بدهند. ضمن این که هر اپراتوری متناسب با برنامه هایی که داشته کدهای دستوری یا یو. اس. اس. دی را هم تعریف کرده است و این امکان را برای مشترکین فراهم کرده اند تا پیامک های تبلیغاتی برایشان ارسال نشود.

وی در همین زمینه افزود: در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد از مشترکین  تلفن همراه در کشور دیگر پیامک های تبلیغاتی دریافت نمی کنند.

زارعیان، با اشاره به این که طبق مقررات تعیین شده از سوی دستگاه های نظارتی شرکت یا  اپراتورهای تلفن همراه از یک زمان مشخص نباید پیامک های تبلیغاتی برای مشترکین ارسال کنند، گفت: این موضوع نیز الان از سوی شرکت ها رعایت می شود. بنابراین به نظر می رسد برای رفع مشکل یاد شده باید روی آموزش مشترکین بیشتر کار شود تا آن ها به خوبی با راهکارها، کدها و روش های مسدود سازی پیامک های تبلیغاتی کاملاً  آشنا شوند و به این شکل به اختیار خودشان پیامک های تبلیغی را دریافت نکنند.

وی عدم ارائه شماره تماس از سوی مشترکین به فروشگاه ها، شرکت ها، موسسات و سازمان های دولتی و خصوصی را یکی دیگر از راهکارهای موثر در دریافت نکردن پیامک های تبلیغاتی دانست و گفت: یکی از اشکالات بسیاری از مشترکین این است که شماره تلفن همراه خود را به مراکز یاد شده می دهند که در این صورت پیامکی که از سوی این قبیل مراکز برایشان ارسال می شود در قالب پیامک انبوه  قرار نمی گیرد تا اگر مشترک خواهان دریافت پیام های تبلیغی نبود از طریق اپراتور حذف شوند بلکه در قالب پیامک مستقیم می گنجد؛ چون مشترک به صورت آگاهانه و کاملاً اختیاری  شماره اش را به آن ها می دهد تا مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع وقتی داوطلبانه شماره خود را در اختیار فروشگاه یا شرکتی قرار می دهیم آن ها  هم برای ارسال پیامک برای وی هیچ منع قانونی ندارند.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، با اشاره به این که وقتی شماره تلفن مشترک از سوی شرکت ها، موسسات و... برای پیامک انتخاب می شود دیگر اپراتور نمی تواند مانع ارسال آن شود، افزود: بعبارت دیگر اپراتور فقط می تواند جلوی پیامک های انبوه را بگیرد؛ یعنی پیامک هایی که به صورت دسته ای ارسال می شوند.

بنابراین افرادی که خواهان دریافت پیامک های تبلیغاتی نیستند از ارائه شماره تماس خود به فروشگاه ها و... خودداری کنند. چون مشترکین  بیشترین پیامک های تبلیغاتی را از این طریق دریافت می کنند و این موضوع اصلی ترین دلیلی است که موجب می شود همچنان بعضی از افراد برغم درخواست شان برای مسدود سازی سرویس پیامک های تبلیغاتی،  همچنان این نوع پیام ها را دریافت کنند.

زارعیان در پاسخ به این پرسش که چند درصد پیامک های تبلیغاتی از طریق شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی برای مشترکین ارسال می شود؟ گفت: در حال حاضر فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد پیامک ها به صورت انبوه ارسال می شوند و بقیه پیامک های تبلیغی مربوط به دیگر گروه ها یا بخش ها می شود که شرکت ها و موسسات یکی از آن ها است. 

بنابراین همانطور که اشاره شد  مشترکین برای عدم دریافت پیامک  تبلیغاتی که به صورت انبوه ارسال می شوند تنها می توانند از طریق تماس با مرکز اپراتور و همچنین ارسال کد دستوری به اپراتور اقدام کنند؛ چون برای این منظور فعلاً راه دیگری وجود ندارد.

خبرنگار: محمود مصدق

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.